We horen het je denken. Dus we leggen ‘t graag aan je uit. UX staat voor ‘user experience’. Oftewel, de beleving van gebruikers. Ook wel: jouw klanten. Van UX design heb je vast weleens gehoord. Dat is het ontwerpen van digitale interfaces, met de gebruiker (lees: klant) in ‘t achterhoofd. Want hoe lekkerder een klant door een app of website flowt, hoe blijer die wordt.
Wat is dan UX writing? Wij UX writers vullen die UX designers piekfijn aan. Want als UX writers schrijven we het gesprek tussen jouw digitale product en de gebruiker. Dat doen we met sturende woorden en zinnen: microcopy. Van kop tot call-to-action button. Een prachtig design zonder goeie tekst? Echt een gemiste kans, wat ons betreft.
Goede UX copy is als een fijne winkelmedewerker. Zo eentje die je naar het juiste pad stuurt. Hoe duidelijker en emotioneler de copy in je product, hoe meer kliks van je gebruikers dat oplevert. En dus hoe meer euro’s! Gunnen we je gewoon.
Onze uitdaging? Copy voor iedereen begrijpelijk maken. Da’s wat ons betreft een must. Om dat te bereiken houden we de basisregels van UX writing aan. Denk aan: weten hoe je helder, duidelijk en toegankelijk schrijft, maar bijvoorbeeld ook hoeveel bulletpoints je ‘t best kan gebruiken om een tekst aantrekkelijker te maken. Zo loopt je doelgroep zonder zorgen door jouw product. En blijven ze langer hangen.
Onze tweede uitdaging? In weinig ruimte veel gevoel aanbrengen. Dat emotionele stukje dus. Want hoe meer de lezer zich geraakt voelt, hoe effectiever de tekst. Denk bijvoorbeeld maar aan een overzicht van vakantieparken. Per park is er maar weinig ruimte om het in tekst aan de man te brengen. Creatieve copy die prachtige beelden schetst van ondergaande zonnen en een fijne vakantietijd met je gezin doet veel meer met je als lezer dan “groen park met zwembad.” En toegegeven: een mooi plaatje helpt daar ook bij.
Die perfecte symbiose tussen design en copy zorgt er niet alleen voor dat je klanten blij worden, maar ook dat jij ‘t gedrag van je klanten kan sturen. En dan bedoelen we natuurlijk in de richting die jij wil. Magisch toch? Of misschien best logisch, want net zoals een vriendelijke, behulpzame medewerker in een winkel meer verkoopt, zal een vriendelijk en behulpzaam online product dat ook doen.
Als ieder merk de basisregels van UX writing blind volgt, klinkt ieder merk hetzelfde. En da’s nou net niet de bedoeling. Want van persoonlijkheid wordt alles leuker.
Daar waar UX writing gaat over ‘wat’ je zegt, doen we daar bij Mr. Koreander graag nog een schepje bovenop. Met een tone of voice, welteverstaan. ‘Hoe’ je ‘t zegt, dus.
C’est le ton qui fait la musique. Oftewel: hoe je ‘t zegt, scheelt ook een boel. En dat doe je met een tone of voice. Eentje die helemaal past bij jouw merkpersoonlijkheid. Als de unieke stem van jouw merk, waarmee je elke keer de juiste snaar bij je doelgroep weet te raken. Zo geef je jouw UX copy die unieke persoonlijkheid en wordt jouw merk net zo onderscheidend als ‘t nieuwe country-album van Beyoncé.
Nog even doorkletsen over tone of voice?
Of meer weten over merkpersoonlijkheid?