UX writing

Creatie

Digitale dingen doe je elke dag. Denk aan je boodschappen afrekenen bij de zelfscanner of nieuwe sneakers bestellen. Onderweg zie je woorden en zinnen die je helpen. Gidsen. En zorgen dat je makkelijk kan doen waarvoor je komt. Het schrijven van die woorden en zinnen? Da's een vak apart. Ons vak. UX writing.

Wat is UX writing?

We horen het je denken. Dus we leggen ‘t graag aan je uit. UX staat voor ‘user experience’. Oftewel, de beleving van gebruikers. Ook wel: jouw klanten. Van UX design heb je vast weleens gehoord. Dat is het ontwerpen van digitale interfaces, met de gebruiker (lees: klant) in ‘t achterhoofd. Hoe lekkerder een klant door een app of website loopt, hoe blijer die wordt. 

Wat is UX writing dan precies? Wij UX writers vullen UX designers perfect aan. Want als UX writers schrijven we het gesprek tussen jouw digitale product en de gebruiker. Dat doen we met sturende woorden en zinnen: microcopy. Van kop tot call-to-action button.

De rol van een UX writer

Een UX writer speelt een cruciale rol in het creëren van de ideale gebruikerservaring. Stel je voor dat je door een digitaal product navigeert zonder duidelijke aanwijzingen of begrijpelijke teksten. Frustrerend, toch? Dat is waar UX writers om de hoek komen kijken. Deze woordkunstenaars zorgen dat elk woord in je product de gebruiker helpt om hun doelen te bereiken.

UX writers werken nauw samen met designers, ontwikkelaars en productmanagers. Samen vormen ze een team dat streeft naar een soepele en intuïtieve gebruikerservaring. Of het nu gaat om het schrijven van een heldere call to action of het creëren van een vriendelijke pop up, UX writers zorgen dat de juiste woorden op de juiste plek staan. Zo loopt je doelgroep zonder zorgen door je product en genieten ze van een optimale gebruikerservaring.

De belangrijkste vaardigheden voor een UX writer

Om een succesvolle UX writer te zijn, moet je over een aantal belangrijke vaardigheden beschikken. Denk aan:

Duidelijk en beknopt schrijven: Als UX writer moet je complexe informatie kunnen omzetten in korte zinnetjes die iedereen begrijpt. Geen jargon, maar heldere taal die de gebruiker meteen snapt.
Empathie
: Je moet je kunnen inleven in de gebruiker. Wat zijn hun behoeften en doelen? Door je in te leven in de gebruiker, kun je teksten schrijven die echt aansluiten bij hun verwachtingen.
Analytisch denken: Data en onderzoek zijn je beste vrienden. Door gebruikersdata te analyseren, kun je inzicht krijgen in hoe je de gebruikerservaring kunt verbeteren. Dit helpt je om teksten te schrijven die echt impact hebben.
Samenwerken: UX writing is een team effort. Je werkt nauw samen met designers, ontwikkelaars en productmanagers om te zorgen dat de gebruikerservaring soepel en intuïtief is. Goede communicatie en samenwerking zijn enorm belangrijk.

Met deze vaardigheden in je toolkit, kun je als UX writer impact maken op de gebruikerservaring van digitale producten.

UX writing: weinig ruimte, veel gevoel

Goede UX copy is als een fijne winkelmedewerker. Zo eentje die je naar het juiste pad stuurt. Hoe duidelijker en emotioneler de copy in je product, hoe meer kliks van je gebruikers dat oplevert. En dus hoe meer euro's! Gunnen we je gewoon.  

Onze uitdaging? Copy voor iedereen begrijpelijk maken. Da's wat ons betreft een must. Om dat te bereiken houden we de basisregels van UX writing aan. Denk aan: weten hoe je helder, duidelijk en toegankelijk schrijft, maar bijvoorbeeld ook hoeveel bulletpoints je ‘t best kan gebruiken om een tekst aantrekkelijker te maken. Zo loopt je doelgroep zonder zorgen door jouw product. En blijven ze langer hangen. 

Onze tweede uitdaging? In weinig ruimte veel gevoel aanbrengen. Want hoe meer de lezer zich geraakt voelt, hoe effectiever de tekst. Denk bijvoorbeeld aan een overzicht van vakantieparken. Per park is er maar weinig ruimte om het in tekst aan de man te brengen. Creatieve copy die beelden schetst van een ondergaande zon en een fijne vakantietijd met je gezin doet veel meer met je dan “groen park met zwembad.” En toegegeven: een mooi plaatje helpt daar ook bij.

Die perfecte symbiose tussen design en copy zorgt er niet alleen voor dat je klanten blij worden, maar ook dat jij ‘t gedrag van je klanten kan sturen. En dan bedoelen we natuurlijk in de richting die jij wil. Een vriendelijke, behulpzame medewerker in een winkel verkoopt meer. In een digitale gebruikerservaring gelden dezelfde wetten!

Hoe UX writing je product kan verbeteren

UX writing kan een grote impact hebben op je product en de gebruikerservaring. Hier zijn enkele manieren waarop UX writing je product kan verbeteren: 
Verbeterde conversie: Duidelijke en effectieve teksten kunnen de conversie verhogen. Of het nu gaat om een call to action of een informatieve pop up, de juiste woorden kunnen gebruikers overtuigen om de gewenste actie te ondernemen.
Hogere gebruikerservaring: Goede UX writing maakt het navigeren door je digitaal product een stuk eenvoudiger. Door gebruiksvriendelijke en begrijpelijke teksten te schrijven, help je gebruikers om hun doelen te bereiken zonder frustratie.
Meer tevreden gebruikers: Een positieve gebruikerservaring leidt tot tevreden gebruikers. En tevreden gebruikers zijn meer geneigd om je product aan anderen aan te bevelen. Goede UX writing kan dus niet alleen de gebruikerservaring verbeteren, maar ook je klantenkring vergroten.

Kortom: UX writing heeft een grote impact op de gebruikerservaring en kan leiden tot hogere conversie en meer tevreden gebruikers. Een investering die zich dubbel en dwars terugbetaalt.

Met een vleugje persoonlijkheid

Als ieder merk de basisregels van UX writing blind volgt, klinkt ieder merk hetzelfde. En da's nou net niet de bedoeling. Want van persoonlijkheid wordt alles leuker. Daar waar UX writing gaat over ‘wat' je zegt, doen we daar bij Mr. Koreander graag nog een schepje bovenop. Met een tone of voice, welteverstaan. ‘Hoe' je het zegt, dus.

Goede UX writing en tone of voice

C'est le ton qui fait la musique. Oftewel: hoe je ‘t zegt, scheelt ook een boel. En dat doe je met een tone of voice. Eentje die helemaal past bij jouw merkpersoonlijkheid. Als de unieke stem van jouw merk, waarmee je elke keer de juiste snaar bij je doelgroep weet te raken. Zo geef je jouw UX copy die unieke persoonlijkheid. En wordt je merk net zo onderscheidend als ‘t nieuwe country-album van Beyoncé.

Nog evendoorkletsen over tone of voice?
Of meer wetenover merkpersoonlijkheid?

Write je ons?

We reageren snel, beloofd. En je hoort meteen wat we je verder kunnen beloven. Manon bellen op 0613926434 kan ook.
Hatsa! Je formulier zit in ons postvak. Je hoort zo snel mogelijk van ons.
Er gaat iets mis, je formulier is niet verzonden. Iedereen verdient een tweede kans. Probeer je ‘t nog een keer?