Levensreddende copy voor Sanquin

Sanquin
UX writing

Te formeel, te medisch en te weinig empathisch: zo werd de communicatie van bloedbank Sanquin soms ervaren. Aan ons de schone taak om daar verandering in te brengen. Van brieven tot e-mails en van medische pagina’s tot UX-flows: we maakten alle teksten toegankelijker en vriendelijker. En dat bleef niet onopgemerkt.

Nieuwe aanmeldflow: 10.000 extra donors

Potentiële donors kunnen zich via de website van Sanquin aanmelden als donor. Daarvoor moeten ze medische vragen beantwoorden. En dat zijn er veel. Tel daar de vele stappen en het medische taalgebruik bij op en het is duidelijk waarom mensen afhaakten.

Dus gooiden wij de copy van de aanmeldflow op de schop. Minder tekst, meer klare taal. Geen medische, maar begrijpelijke taal. We stellen alleen de broodnodige vragen. En geven duidelijk aan hoe ver de gebruiker is. Ook de voortgangsbalk helpt daarbij.

Het resultaat? Een conversiestijging van 1.9%. Klinkt weinig, maar op jaarbasis betekent dit ruim 10.000 extra donors. Daar kan geen marketingcampagne tegenop.

Herinneringsmail: 1.000 extra donaties

E-mail is het belangrijkste communicatiekanaal van Sanquin. Denk aan mailtjes met een afspraakbevestiging of donatie-reminder.
De e-mail waarin Sanquin donors die een maand niet hebben gedoneerd gevraagd worden, heeft een open rate van 68%. Dat is twee keer zoveel als het Nederlands gemiddelde. Ook de click to open rate is een stuk hoger: 63% klikte door om een donatie in te plannen. Met maandelijks 2.500 ontvangers levert zo’n e-mail toch weer ruim extra 1.000 donaties per maand op. Tel uit je winst!