Merkpersoonlijkheid -Geef je merk oerkarakter

Dave
12 maart 2022

Scriptschrijvers van films & series maken slim gebruik van archetypes. Want de aandacht van de kijker is - in deze tijden van gigantische aanbod - niet gegarandeerd. Merken zijn net mensen; als kijkers zichzelf of anderen herkennen in personages zijn ze sneller geneigd nóg een aflevering te kijken. Of voor het vervolg naar de bioscoop te gaan. Herkenbare personages maken films en series boeiend. Net zoals een herkenbare merkpersoonlijkheid boeit en voor herkenbaarheid zorgt.

Archetypen werden in de 19e eeuw als begrip geïntroduceerd door de Zwitserse psycholoog Carl Jung. Maar ze bestaan zelf al veel langer. Het zijn onbewuste, universele typetjes die een heel specifiek gevoel oproepen. Perfect om je merkpersoonlijkheid op te baseren, dus.

Persoonlijkheid in beeld


Bilbo Balings: de gewone man.
Voor deze hobbit is normaal al gek genoeg. Rust, reinheid en regelmaat bepalen zijn dagen. Tot er een tovenaar en 13 dwergen aan zijn deur kloppen. Iedere kijker zal zich herkennen in zijn afwachtendheid, maar óók in Bilbo’s behoefte om het beste van elke situatie te maken. Dus als hij zich uiteindelijk toch in het avontuur stort, volg je hem tot aan de Eenzame Berg en weer terug.


Henry 'Indiana' Jones: de ontdekkingsreiziger.
Geen uitdaging is hem te gek: of deze archeoloog de schat nou in de woestijn of in de jungle moet vinden. Zolang hij maar kan ontsnappen aan de dodelijke regelmaat van het lesgeven. Aan schatzoeken kleven tegenwoordig (gelukkig) ethische bezwaren, maar gaan waar weinig anderen je voorgingen? Dat blijft voor veel kijkers toch best een aantrekkelijk idee.


Dory: de onschuldige.
Puurder dan deze Picasso-doktersvis vind je ze niet. Dory doet niemand ooit kwaad, al ontstaan door haar vergeetachtigheid soms wel lastige situaties. Die vergeetachtigheid is tegelijk ook haar grootste goed: Dory onthoudt bijna niets. En daarom is haar glas altijd halfvol. Aan zulk eeuwig optimisme laven kijkers zich maar al te graag.

"Een archetype kies je niet zomaar: het zit in je DNA."

Wat is merkpersoonlijkheid?

Merkpersoonlijkheid is de set van menselijke eigenschappen en kenmerken die aan een merk worden toegeschreven en onderdeel zijn van je merkidentiteit. Het is de manier waarop je merk zich presenteert en communiceert met zijn doelgroep. Net zoals mensen unieke persoonlijkheden hebben, heeft elk merk zijn eigen karakter. Dit karakter maakt je merk herkenbaar en helpt je om een emotionele band op te bouwen met je beoogde doelgroep.  

Consistentie is daarbij cruciaal; een sterke merkpersoonlijkheid zorgt dat je merk altijd op dezelfde manier overkomt. Of het nu gaat om een social media post, een reclamecampagne of een klantenservicegesprek.

Merkbelofte en missie

Een merkbelofte is een krachtige uitspraak die duidelijk maakt wat het unieke voordeel is van elke interactie met of aankoop van jouw merk. Het is niet zomaar een slogan. Het is een belofte. Eentje die intern en extern richting geeft aan je merk. Een missie-statement daarentegen gaat om de reden waarom je merk bestaat en wat het wil bereiken voor de wereld en zijn doelgroepen.

Door een duidelijke merkbelofte en missie te formuleren, geef je je merk een menselijk gezicht en versterk je je merkidentiteit. Dit maakt je merk aantrekkelijk. En zorgt dat je consistent en betrouwbaar overkomt.

Meer van Mr. Koreander in je inbox?

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Veelgestelde vragen

Merkpersoonlijkheid, wat is dat precies?

Je merkpersoonlijkheid is het oerkarakter. van je merk. Wat vind je belangrijk en wat wil je uitstralen? Dat maakt hoe je merk zich gedraagt en bij welke doelgroep je merk aanslaat. Dat doe je aan de hand van een archetype, tone of voice en merkpositionering,, bijvoorbeeld.

Waarom heeft mijn merk persoonlijkheid nodig?

Een merk zonder persoonlijkheid is als frisdrank waar de prik uit is. Belangrijk dus te laten zien waar je voor staat. De klant moet jouw merk of product eruit pikken, niet die van de concurrent. Je merk moet onderscheidend zijn. Merkpersoonlijkheid speelt daarbij een grote rol. Hoe menselijker je merk, hoe meer verbinding met je doelgroep. Meer binding betekent dat ze eerder voor jou kiezen en blijven hangen.

Hoe vind je de balans binnen een merkpersoonlijkheid?

Je persoonlijkheid moet - net als bij mensen - overal in doorschemeren, zonder dat de boel eentonig wordt. We gaan op zoek naar de perfecte balans tussen jouw normen, waarden en dat wat je doelgroep wil zien.

Hoe weet ik welke persoonlijkheid mijn merk heeft?

We nemen jullie kernwaarden en strategie onder de loep. Stellen scherpe vragen over jullie bedrijf en doelgroep. In een gezamenlijke workshop, bijvoorbeeld. Daarna buigen we ons over jullie archetype. Daarna gooien we alles in de creatieve blender en serveren we met trots jullie unieke persoonlijkheid.

Bekijk diensten