Tone of Voice

Strategie

Als je alle visuele franjes en frutsels weghaalt, wat blijft er dan nog over van je merk? De stem. Een ijzersterk middel om je unieke persoonlijkheid mee van de daken te schreeuwen. Of juist te fluisteren.

Tone of voice of brand voice? 

Google zegt ‘tone of voice’, wij zeggen liever ‘brand voice’. Da’s Engels voor ‘merkstem’. Daar hebben we het hier tenslotte over. Een brand voice kan zo uitgebreid zijn als je ‘m zelf maakt. Van de stijl tot de woordkeuze en de zinsopbouw. Samen bepaalt dit hoe de persoonlijkheid van je merk doorklinkt. En hoe je dat consistent doet.

Wat is een tone of voice?

De stem van je merk dus. Jouw unieke communicatiestijl in tekst. Meestal kiezen we 3 waarden die perfect passen bij je merk. Niet willekeurig, natuurlijk. Het karakter van je merk moet er echt in doorscheren. Zo herkent je doelgroep je merk. Whenever, wherever. Van een campagneposter langs de A4 tot een mail in hun inbox. Je doelgroep maakt zo een emotionele connectie met je merk. En wordt fan. Dat wil je.

De rol van identiteit in tone of voice

Je identiteit is de basis van je merkpersoonlijkheik. En je merkpersoonlijkheid bepaalt hoe je merk communiceert met de doelgroep. Een sterke identiteit maakt je merk herkenbaar en vormt de basis voor je tone of voice. 

Een merk met een sterke identiteit heeft een duidelijke en consistente merkpersoonlijkheid, die tot uiting komt in de tone of voice. De identiteit bepaalt ook de waarden en normen van het merk. Ook dat moet in lijn liggen. Denk aan een formele toon voor een advocatenkantoor of een speelse toon voor een speelgoedmerk.

Op basis van karakter

Hoe we zo’n tone of voice voor je verzinnen? Door goed uit te vragen wat het karakter van je merk is. Ligt je merkpersoonlijkheid al vast? Super! Dan gaan we vanuit die kaders aan de slag. Is je merkpersoonlijkheid nog niet bepaald? Dan gaan we op onderzoek uit.

Benieuwd hoe we een merkpersoonlijkheid creëren?

Het belang van consistentie

Consistent zijn zorgt voor herkenbaarheid en vertrouwen bij de doelgroep. Het maakt je professioneel. En helpt op een dieper niveau contact te maken met de doelgroep. Of het nu gaat om een formele toon in een jaarverslag of een informele toon op social media.

Het is altijd even wennen

Een nieuwe tone of voice heb je niet van de een op de andere dag onder de knie. Daarom coachen en trainen we jouw mensen met liefde. Zo kan iedereen de juiste toon raken.

Meer weten over onze workshops?

Tijd voor een rebranding?

Dan is een nieuwe tone of voice nogal belangrijk. Lanceer je ook een nieuwe website? Dan herschrijven we meteen ook al je webpagina's. Zo komt de toon lekker uit de verf en komt je merk picobello voor de dag.

Goede voorbeelden uit onze koker

RVO NL Branding
Zo klinkt ons kikkerlandje
Land zoekt stem

Nederland is ons thuis, maar het is ook wel degelijk een merk. Eén waarvan de flitsende huisstijl, het logo en ‘t contentplatform al klaarstonden. Alleen die stem nog. Daarvoor belden ze ons.

Keune
Een stem voor de shampookoning
De klank van Keune

Keune maakt veel meer dan shampoo. Een hele reeks aan professionele haarproducten zelfs. Dat doet dit Nederlandse familiebedrijf al meer dan 100 jaar. Zo’n uniek merk verdient een dito stem.

Aegon 
Verzekerd van de juiste voice
Zo praat Aegon

Verzekeringen, hypotheken, pensioenen: hoe maak je zulke ingewikkelde onderwerpen een beetje behapbaar? En, net zo belangrijk: hoe moet je dan klinken? Aegon vroeg, wij draaiden.

Keertje kletsen over jouw tone of voice?

Jouw geluid vinden? Stuur ons een berichtje. Of, als je liever een stem wil horen: bel Djoelia op 06 15 39 15 50.
Hatsa! Je formulier zit in ons postvak. Je hoort zo snel mogelijk van ons.
Er gaat iets mis, je formulier is niet verzonden. Iedereen verdient een tweede kans. Probeer je ‘t nog een keer?