Wat is copywriting? En wat doen copywriters eigenlijk? Is copywriting iets juridisch? Die vragen krijgen we vaker op feesten en partijen. Je bent dus niet de enige die zich deze dingen afvraagt. Maar nee, copywriting is niks juridisch.
Wat het wel is? Tekstschrijven in z’n puurste vorm. Copywriting is schrijven met een doel. Schrijven om te informeren, inspireren en converteren. En dat soort copy kent vele vormen. Denk aan merkverhalen, taglines of short copy, e-mails, webteksten, campagnekopij – we kunnen nog wel even doorgaan. Competitors maken onderscheid tussen short copy en long copy, waarbij short copy verwijst naar korte teksten, zoals advertenties, en long copy naar uitgebreidere teksten, zoals interviews en jaarverslagen.
Copywriting gaat verder dan alleen een tekst schrijven. Tekstschrijvers richten zich op langere, informatieve teksten die de leesbaarheid en grammaticale kwaliteit waarborgen. Copywriters bedenken - alvoor ze het toetsenbord aanraken - ‘wat wil ik met deze tekst bereiken?’ Ze verplaatsen zich in de leefwereld van hun lezers. Weten ze te boeien, ontroeren, aan te zetten tot actie of gewoon te laten lachen. Copywriters zijn gespecialiseerd in het schrijven van wervende teksten gericht op het beïnvloeden van klantgedrag. Met scherpe copy kan het allemaal.
Copywriting behoort tot het vak der communicatie. Een best wel groot begrip, dat in de kern draait om het overbrengen van een boodschap bij een doelgroep. Van communicatiestrategie tot contentcreatie. En van PR tot reclame. Gooi ‘t allemaal maar op die grote hoop die we communicatie noemen.
Copywriting is het schrijversvak. Maar dan vooral het schrijven met een doel, zoals hierboven omschreven. Tekstschrijvers focussen zich op langere, informatieve teksten die goed leesbaar zijn en grammaticaal kloppen. Vaak past dat binnen een communicatie- of merkstrategie.
(Bijna) iedereen kan schrijven, daar hebben we tegenwoordig zelfs ome ChatGPT voor. Die teksten zijn inmiddels best aardig te noemen. Maar een tekst écht tot leven wekken? Omtoveren tot iets wat mensen daadwerkelijk wíllen lezen? Een merkpersoonlijkheid erin doorlaten klinken? Dat kan AI toch nog beter aan ons copywriters overlaten.
In een wereld die steeds digitaler wordt, zorgt taal voor de menselijke maat. Taal verbindt ons met alles en iedereen om ons heen. Of je nou een boek leest, een appje naar je collega stuurt, of tegen je slimme thermostaat praat. Je doet ‘t met taal. En ook AI-tools als ChatGPT en chatbots zijn volledig getraind op taalmodellen. Het zorgvuldig kiezen van je woorden is daarom belangrijker dan ooit. Dat noemen we ook wel het geven van de juiste prompts. Iets wat copywriters als geen ander kunnen. En zeker iets waar we ons bij Mr. Koreander steeds verder in specialiseren.
Verder lezen over copywriting en AI?
Copywriting en SEO zijn als yin en yang. Een goede copywriter moet niet alleen overtuigende teksten schrijven, maar ook rekening houden met de SEO-aspecten van de tekst. Dit betekent dat de copywriter moet weten hoe hij de juiste keywords moet gebruiken, hoe hij de tekst moet structureren en hoe hij de leesbaarheid moet verbeteren. Door SEO-technieken te combineren met overtuigende copywriting, kan je met je merk je doelen bereiken. Een goede copywriter is naast een goede schrijver dus ook een expert in SEO.
Zorgvuldig woorden kiezen is een kunst. In ons geval zelfs een vak. Onze copywriters bieden je dus graag een typende hand. Of het nou om je bestelknop gaat of om algemene voorwaarden. Om knallende campagnecopy of om een merkmanifest. We stoppen overal jouw unieke persoonlijkheid in. Zo maken we je merk menselijk én herkenbaar. Online en offline, op radio en tv en zelfs van mens tot mens. Je hele brand universe, dus.
Ja, geef mij meer merkpersoonlijkheid!