Copywriting

Creatie

More than words. Extreme zong het al in the ‘90s. Want dat is wat copywriting is. Iets met het geheel dat groter is dan de som der woorden. Met uitmuntende copy kun je de aandacht grijpen én vervolgens ook vasthouden. En dat wil je.

Copywriting voor dummies

Wat is copywriting? En wat doen copywriters eigenlijk? Is copywriting iets juridisch? Die vragen krijgen we vaker op feesten en partijen. Je bent dus niet de enige die zich deze dingen afvraagt. Maar nee, copywriting is niks juridisch.

Wat het wel is? Tekstschrijven in z’n puurste vorm. Copywriting is schrijven met een doel. Schrijven om te informeren, inspireren en converteren. En dat soort copy kent vele vormen. Denk aan merkverhalen, taglines of short copy, e-mails, webteksten, campagnekopij – we kunnen nog wel even doorgaan. 

Copywriting gaat verder dan alleen een tekst schrijven. Copywriters bedenken - al voor ze het toetsenbord aanraken -‘wat wil ik met deze tekst bereiken?’ Ze verplaatsen zich in de leefwereld van hun lezers. Weten ze te boeien, ontroeren, aan te zetten tot actie, of gewoon, te laten lachen. Met de juiste copy kan het allemaal. 

Communicatie of copywriting?

Copywriting behoort tot het vak der communicatie. Een best wel groot begrip, dat in de kern draait om het overbrengen van een boodschap bij een doelgroep. Van communicatiestrategie tot contentcreatie. En van PR tot reclame. Gooi ‘t allemaal maar op die grote hoop die we communicatie noemen.

Copywriting is het schrijversvak. Maar dan vooral het schrijven met een doel, zoals hierboven omschreven. Een doel dat, inderdaad, vaak past binnen een communicatie- of merkstrategie. Copywriting is dus een belangrijk, wij vinden essentieel, onderdeel van communicatie. 

Yes, but why not AI?

(Bijna) iedereen kan schrijven, daar hebben we tegenwoordig zelfs ome ChatGPT voor. Die teksten zijn inmiddels best aardig te noemen.Maar een tekst écht tot leven wekken? Omtoveren tot iets wat mensen daadwerkelijk wíllen lezen? Een merkpersoonlijkheid erin door laten klinken? Dat kan AI toch nog beter aan ons copywriters over laten.

In een wereld die steeds digitaler wordt, zorgt taal voor de menselijke maat. Taal verbindt ons met alles en iedereen om ons heen. Of je nou een boek leest, een appje naar je collega stuurt, of tegen je slimme thermostaat praat. Je doet ‘t met taal. En ook AI-tools als ChatGPT en chatbots zijn volledig getraind op taalmodellen. Het zorgvuldig kiezen van je woorden is daarom belangrijker dan ooit. Dat noemen we ook wel het geven van de juiste prompts. Iets wat copywriters als geen ander kunnen. En zeker iets waar we ons bij Mr. Koreander steeds verder in specialiseren.

Verder lezen over copywriting en AI

Copy à la Korrie

Dat zorgvuldig kiezen van woorden is een kunst. In ons geval zelfs een vak. Onze copywriters bieden je dus graag een typende hand. Of het nou om je bestelknop gaat of om algemene voorwaarden. Om knallende campagnecopy of om een manifest. Dat je ‘t alvast weet: we stoppen overal persoonlijkheid in. En dan hebben we ‘t niet over de onze; nee, jóuw unieke merkpersoonlijkheid. Zo maken we jouw merk menselijk én herkenbaar. Online en offline, op radio en tv en zelfs van mens tot mens. Je hele brand universe, dus.

Ja, geef mij meer merkpersoonlijkheid!

Write je ons?

We reageren snel, beloofd. En je hoort meteen wat we je verder kunnen beloven. Of bel Manon op 0613926434.
Hatsa! Je formulier zit in ons postvak. Je hoort zo snel mogelijk van ons.
Er gaat iets mis, je formulier is niet verzonden. Iedereen verdient een tweede kans. Probeer je ‘t nog een keer?