AI Copywriting

Creatie

AI betekent voor copywriting wat de iPhone voor communicatie betekende. De wereld zal nooit meer hetzelfde zijn. Klinkt dramatisch, maar AI biedt vooral veel kansen. Aangezien generative AI op taalmodellen draait, is de interpretatie van taal de essentie. En daarmee is de rol van copywriters (gelukkig) dus nog lang niet uitgespeeld.

AI als tool, niet als doel

AI is een technologisch hulpmiddel voor communicatie. En daarmee dus ook voor copywriting. Wij bij Mr. Koreander zien AI (nog) niet als een bedreiging. We zien het namelijk niet als vervanger voor ons werk. Eerder als hulpmiddel, waarmee wij ons werk beter en sneller kunnen doen. En dat zit ‘m al in de kleinste details.

Hoe gebruik je AI als tool?

Ieder werkproces kun je opknippen in een aantal stappen. Een schrijfproces dus ook. Het begint met het bedenken van invalshoeken en het eindigt met de laatste punten-op-de-i-check.

Voor beide stappen - en alles wat daartussen zit - kijken we of AI van waarde is. Lees: of AI jou sneller of beter je werk helpt te doen. Denk bijvoorbeeld maar aan de schrijfregels die voor jouw bedrijf zijn vastgesteld. Die staan nu vast ergens te verstoffen, op intranet of in een lijvig document. Worden al jullie teksten altijd gecheckt op deze schrijfregels? Vast niet. Dat schiet er waarschijnlijk bij in. Maar een schrijfregelchecker gebaseerd op AI? Die kijkt al die teksten na, in een handomdraai.

Lees meer over hoe wij AI toepassen

Hoe gebruik je AI beter niet? 

Het is natuurlijk heel verleidelijk om je teksten, rapporten en Sinterklaasgedichten vanaf nu door een AI-tool zoals ChatGPT te laten schrijven. Verzin een prompt, stop die in de tool, kopieer en plak ‘m en klaar is Kees. Zou je zeggen. Als je dit weleens geprobeerd hebt, weet je helaas dat zo’n prompt verzinnen zo makkelijk nog niet is. Een prompt van twee zinnen levert niks goeds op. En een cheat sheet met een lijstje 'altijd werkende prompts’? In het kader van one size fits no one; da’s onzin. 

Waarschijnlijk heb je ook ontdekt dat AI nog best wat fouten maakt. Sowieso weet je nooit of de informatie die je krijgt ook daadwerkelijk klopt. Z’n bronnen achterhalen? Dat is zo makkelijk nog niet. En wist je dat AI zelfs informatie gebruikt die eerder door AI zelf is gemaakt? Waar je ook mee uit moet kijken: AI is behoorlijk biased. Zeker als het aankomt op genderrollen en etniciteit. 

Om chatGPT (of een andere AI) goed voor je te laten draaien, moet je dus eigenlijk expert zijn op het gebied van communicatie én weten hoe het AI-platform werkt. Hoe je bijvoorbeeld verschillende GPTs (Generative Pre-training Transformer) aan elkaar knoopt met ieder een afzonderlijke taak. Wij kunnen dat voor je bouwen en ook onderbrengen in je eigen beveiligde omgeving. Want ook niet onbelangrijk: alle informatie die jij in de ‘gewone ChatGPT’ slingert, belandt zomaar op het internet. Niet zo veilig dus.

AI op z'n Koreanders

Ons gospel van communicatie met persoonlijkheid wordt door AI gelukkig alleen maar relevanter. Want als iedereen dezelfde tools tot diens beschikking heeft, hoe creëer je dan nog onderscheidende copy? Oftewel: communicatie met persoonlijkheid? Nou, door een ‘human in the loop’ te houden. Menselijke creativiteit blijft cruciaal. En laten wij daar nou net een hoop van hebben. We passen dit op twee manieren toe. Aan de voorkant schaven we aan je prompts; aan de achterkant cureren we de output van de AI. Zo produceren we samen met jou, on brand content. Lekker uniek. 

Keertje kletsen over AI? Neem contact met ons op!

Write je ons?

We reageren snel, beloofd. En je hoort meteen wat we je verder kunnen beloven.
Hatsa! Je formulier zit in ons postvak. Je hoort zo snel mogelijk van ons.
Er gaat iets mis, je formulier is niet verzonden. Iedereen verdient een tweede kans. Probeer je ‘t nog een keer?