Je werkgeversmerk. Oftewel: de positionering van je merk als werkgever. De vraag die je moet beantwoorden is: ‘Hey, waarom bestaan we eigenlijk?’ En die raison d’être moet wel beklijven. Hoe je dat doet? Door ‘m overal in door te laten klinken. Van je interne communicatie en arbeidsvoorwaarden tot je feesten en partijen. De hele employee journey dus. Want employer branding gaat over het creëren van de identiteit van je bedrijf als werkplek. Met een sterk employer brand trek je de juiste mensen aan. En misschien nog wel belangrijker: je houdt ze bij je.
Voor een gratis lunch en een pingpongtafel komen ze niet meer bij je werken. Voor voldoening en om bij te dragen aan iets waar ze zelf achter staan, komt talent wél. Dat zorgt voor gemotiveerde en tevreden werknemers. Die de pingpongtafel gebruiken omdat het gezellig is. Niet om te ontsnappen aan de dagelijkse sleur. Die werknemers zijn meteen ook je grootste ambassadeurs. Zijn je huidige werknemers blij? Dan heb je de nieuwe werknemers al half in je zak.
Binnen beginnen is buiten winnen. Klinkt cliché. Is het ook. Maar het is een waarheid als een koe. Een sterke employer branding begint bij jezelf. Je huidige personeel behouden dankzij sterke interne communicatie en een positieve werkcultuur is wat je wil!
Hoe kom je erachter hoe ‘t gesteld is met jouw employer brand? Door onderzoek te doen! Kan je zelf doen. Maar kun je ook best aan ons overlaten. Met de onderzoeksresultaten onder de arm kijken we hoe we je employee experience kunnen verbeteren. Met behulp van een heuse employer branding strategie. Eén die past bij je merk. Bij je kernwaarden, missie en visie, cultuurmanifest en gedragscode. Daar duiken we dus ook in. We nemen ‘t allemaal onder de loep. Ontbreekt er iets? Dan maken we ‘t voor je.
Een Employer Value Proposition (EVP) is een belangrijk onderdeel van een sterke employer branding strategie. Het is de unieke waarde die je als werkgever biedt aan je huidige en potentiële medewerkers. Een EVP combineert de interne identiteit, externe beloftes en de behoeften en wensen van de doelgroep. Het is de basis van je employer branding strategie. En helpt je om je als werkgever te onderscheiden van de concurrenten.
Een EVP bestaat uit verschillende elementen, zoals:
- De waarden en visie van je merk
- Duidelijkheid over wat je brand uniek maakt, in de vorm van een unique selling proposition of USP
- Eerlijkheid en integriteit door de huidige medewerkers te betrekken
- Consistentie
Een EVP is belangrijk omdat het helpt om de juiste kandidaten aan te trekken en te behouden. Het geeft potentiële medewerkers een duidelijk beeld van wat ze kunnen verwachten van je organisatie. En waarom ze bij je willen werken.
Ons inzetten voor een employer branding campagne of een specifiek concept? Kan ook. Denk aan de lancering van een nieuwe hr-tool, waarvan je wil dat Jan en alleman ‘m straks gebruikt, of een kerstpakket dat wél in de smaak valt. Willen we ons best over buigen. Zodat jouw organisatie door kan met een positief imago. Of in andere woorden: een goede vibe.
Employer branding is cruciaal in de huidige arbeidsmarkt,waar werkzoekenden veel keuze hebben. Om op te vallen als werkgever is hetessentieel om een sterke strategie te hebben die helpt de beste kandidaten aante trekken en te behouden.
Deze strategie begint bij de identiteit van je bedrijf.Het is belangrijk te weten wie je bent en wat je uniek maakt. Dit moetrvolgens effectief gecommuniceerd worden, zodat potentiële medewerkers eenhelder beeld krijgen van je organisatie.
Employer branding helpt niet alleen bij werving, maar ook bij behoud. Als medewerkers zich verbonden voelen met de waarden en visie van je organisatie, zijn ze minder snel geneigd om te vertrekken.
Wij geloven dat je als merk pas echt lekker bezig bent als je eigen mensen het óók voelen. Uiten en trouw blijven aan waar je voorstaat, is dé manier om een sterk werkgeversmerk op te bouwen en talent aan te trekken en vast te houden - door interne en externe communicatie. Bij Mr.Koreander duiken we graag, à la Cousteau, de diepte in. We zoeken uit wie je bent als employer brand en maken de doorvertaling naar de dagelijkse gang van zaken. Altijd concreet. Altijd creatief. Altijd typisch Koreander.