Een positionering is het fundament waarop je all things merk bouwt. Dus ook als je een communicatiestrategie op touw zet, of nieuwe content gaat ontwikkelen. Het begint allemaal met het fundament: je merkpositionering. Positionering vormen een strategisch proces waarbij elementen zoals het concept, de pitch en het verhaal samenkomen. Opgeteld betekent dit een duidelijke waardepropositie voor je klanten.
Het draait allemaal om zelfkennis. Weten wie je bent en waar je voor staat. Als mens, maar ook als merk. Zo claim je een positie in de markt en in de harten van je doelgroep.
Of in de hoofden van je medewerkers. Want ook employer branding draait om positionering. Wat voor merk ben je en wíl je zijn? Welke medewerkers wil je aantrekken en hoe maak je je merk aantrekkelijk voor ze? Het begint allemaal bij een strakke positionering. Dat helpt je om een eigen plek in de markt te krijgen. Een duidelijke positie die je merk, product of dienst onderscheidt van anderen.
Merkpositionering is niet zomaar een onderdeel van je marketingstrategie; het is de kern. Een sterke positionering helpt je om je marktpositie te verbeteren en je concurrenten de baas te zijn. Het is de basis waarop je je merk bouwt en waarmee je opvalt in een overvolle markt. Muchas belangrijk dus!
Positionering is cruciaal omdat het je merk laat opvallen in de zee van concurrenten. Dit gaat om het creëren van een emotionele band met je klanten. Een scherpe positionering helpt je ook om een goede merkstrategie uit te rollen. Een uitdaging waar wij ons maar al te graag in vastbijten!
Een complete positionering begint breed. Wat drijft je? Wat speelt er bij klanten? In de markt? In de wereld? We brengen jouw overtuigingen samen met de zeitgeist en cultuur. Want: mensen handelen op basis van de beelden en waarden die zij associëren met merken en producten.
Hoe scherper je positioneert, hoe makkelijker je raak schiet bij de doelgroep die je voor ogen hebt. Uiteindelijk schieten we in de roos: recht op de sweet spot. Met een onderscheidende positionering creëer je geen klanten, maar fans!
De 1e stap is een grondige analyse van je merkidentiteit en je doelgroep. Zet op papier wat hun behoeften en wensen zijn. En hoe jouw merk hierop kan inspelen met unieke kenmerken.
Zijn we dan klaar? Nuh-uh. We vertalen je positionering door naar je unieke merkpersoonlijkheid. Bijvoorbeeld aan de hand van een archetype: oerkarakters waar ook personages in boeken, films en series vaak op gebaseerd zijn. Het maakt je merk herkenbaar. Dit komt doordat mensen informatie opslaan in hun brein op een manier die netwerken van associaties vormt. Da’s dan weer cruciaal voor de herkenning van je merk. En het mooie is: je hoeft zo'n archetype niet zelf te verzinnen. Die zit in het DNA van je bedrijf!
Positionering helpt je bepalen wat je moet zeggen. Maar, c’est le ton qui fait la musique. Oftewel: hoe je ‘t zegt, is ook erg bepalend. Tijd om een tone of voice op te zetten: een unieke stem voor je merk, gebaseerd op je merkpersoonlijkheid. Denk eens aan Coolblue en Dela. Merken met een totaal ander stemgeluid. Beiden perfect passend bij de persoonlijkheid van het merk. Zo weten ze precies de juiste snaar te raken bij de doelgroep.
Meer leren over tone of voice?
Moraal van dit verhaal? Zet je merk in ‘n goeie positie. Met een scherpe positionering staat je merk als een huis, gewapend tegen elke storm. Bouw daar een rake merkpersoonlijkheid én tone of voice op en je merk praat als een mens. Nu ben je klaar voor de buitenwereld. Laat zien wie je bent, trek de klanten aan waar je mee klikt en zorg dat ze tot het einde der tijden blijven hangen.
Hulp nodig bij je merkpositionering? Mail ons!
Je merkpersoonlijkheid is het oerkarakter. van je merk. Wat vind je belangrijk en wat wil je uitstralen? Dat maakt hoe je merk zich gedraagt en bij welke doelgroep je merk aanslaat. Dat doe je aan de hand van een archetype, tone of voice en merkpositionering,, bijvoorbeeld.
Een merk zonder persoonlijkheid is als frisdrank waar de prik uit is. Belangrijk dus te laten zien waar je voor staat. De klant moet jouw merk of product eruit pikken, niet die van de concurrent. Je merk moet onderscheidend zijn. Merkpersoonlijkheid speelt daarbij een grote rol. Hoe menselijker je merk, hoe meer verbinding met je doelgroep. Meer binding betekent dat ze eerder voor jou kiezen en blijven hangen.
Je persoonlijkheid moet - net als bij mensen - overal in doorschemeren, zonder dat de boel eentonig wordt. We gaan op zoek naar de perfecte balans tussen jouw normen, waarden en dat wat je doelgroep wil zien.
We nemen jullie kernwaarden en strategie onder de loep. Stellen scherpe vragen over jullie bedrijf en doelgroep. In een gezamenlijke workshop, bijvoorbeeld. Daarna buigen we ons over jullie archetype. Daarna gooien we alles in de creatieve blender en serveren we met trots jullie unieke persoonlijkheid.
Bekijk diensten