Dave de Geus
Rune van der Aar
Intergamma, het moederbedrijf van bouwmarkten Karwei en GAMMA, vroeg ons om copy voor de nieuwe Karwei- en GAMMA-app. “Tuurlijk willen we daar aan sleutelen, a je to!”, zeiden we. Maar dat bleek nog knap lastig. Want hoe maak je 2 apps die vrijwel dezelfde functionaliteiten hebben, onderscheidend met UX copy?
Waar bij GAMMA de focus vooral ligt op klusinspiratie en how-to's, blinkt Karwei uit in dingen mooi maken. Verder verschillen de apps qua functionaliteiten weinig van elkaar. De copy en het design zijn dus het gereedschap om de apps toch een unieke merkbeleving te geven. En dat is nodig, want ondanks de overlap in productaanbod spelen beide merken een andere rol voor hun gezamenlijke doelgroep.
Soms moet je uitzoomen om in te kunnen zoomen. Om beide apps een unieke merkbeleving te geven, gingen we daarom terug naar de basis: de merkwaarden. Deze vormden de leidraad voor de nieuwe UX copy. Onze strategie? In de tekst van elk app-scherm minstens 2 merkwaarden verwerken. Minder dan 2 maakt het niet onderscheidend genoeg en meer dan 2 maakt het te geforceerd.
Daarnaast werkten we aan beide apps tegelijk. En dan bedoelen we ook echt tegelijk. Schreven we bijvoorbeeld een foutmelding voor GAMMA, dan schreven we tegelijkertijd de foutmelding voor Karwei. Zo bleven we er bij elk scherm scherp op dat het unieke merk herkenbaar was.
Als GAMMA een persoon zou zijn, is het je handige jeugdvriend die altijd voor je klaarstaat. Iemand die je proactief vraagt of-ie een handje kan helpen bij het isoleren van je dak. Karwei lijkt meer op je bevlogen collega die gepassioneerd vertelt over hoe je dat behang met jungleprint het beste kan gladstrijken, zodat het er Instagram-waardig uitziet. Tikkie andere merkwaarden. Tikkie andere copy. Totaal andere merkbeleving.