5 miljoen lezers voor copy CoronaMelder

CoronaMelder
Copywriting
Internationaal

In de strijd tegen corona hebben we de UX copy van de CoronaMelder-app geschreven. In 2 jaar tijd - van 2020 tot 2022 - hebben bijna 5 miljoen Nederlanders de app gedownload. Onze Tobias vertelt hoe het was om te schrijven voor een miljoenenpubliek.

Tobias, wat deed je precies als UX writer van de CoronaMelder-app?

“Ik schreef alle UX-teksten voor de app. Van kop tot knop. Dus de teksten die uitleggen hoe alles werkt en die je soepeltjes door de app gidsen. Verder coördineerde ik het vertaalproces van de copy. De CoronaMelder was in 11 talen beschikbaar.”

Hoe is de doelgroep betrokken bij de app?

“De onderzoekers hebben tientallen user tests gedaan onder verschillende bevolkingsgroepen. Jongeren, ouderen, laaggeletterden, slechtzienden, mensen die geen Nederlands spreken – noem maar op. Zo konden we elk stukje van de app heel gericht onderzoeken en verbeteren.

Zoals het copy-inzicht over “positief testen”. Vanuit de medische wereld dé manier om te zeggen dat iemand besmet is met corona. Maar voor gebruikers juist verwarrend. Die lezen positief en denken dat het goed nieuws is. We hebben dat daarom overal veranderd in “als je getest bent en corona blijkt te hebben”. Misschien wat lang, maar wel veel duidelijker.”

UX copy winkelwagen


De CoronaMelder lag onder een vergrootglas. Hoe was dat voor jou als UX writer?


“Soms best intens, maar ook heel waardevol. Vanuit je eigen aannames kan je makkelijk dingen over het hoofd zien en verkeerd inschatten. Alles wat we ontwierpen en schreven, maakten we daarom openbaar voor elke Nederlander. Zo kregen we direct feedback van de doelgroep.

Ook hadden we een ontwikkelteam met experts uit verschillende vakgebieden. Van designers tot developers en van wetenschappers tot privacy-experts. Zo veel mensen betrekken en zo transparant werken zorgde voor een betere app én een groot draagvlak."


Wat was je grootste uitdaging als UX writer?


“Het schrijven van inhoudelijk correcte teksten in begrijpelijke taal (B1-taalniveau). Zonder dat het kinderlijk wordt. De juiste sweet spot vinden was soms moeilijk. Gelukkig leerden we steeds beter naar welke informatie mensen op zoek waren. Ze wilden vooral weten wat de app doet en of het veilig is. Daarom hebben we de meest ingewikkelde, technische informatie wat dieper in de app laten terugkomen. Zo hou je de basis simpel."

Mr. Koreander

Tobias van Geijn