Zegt u maar gewoon je hoor

Dave
24 augustus 2023

In het dagelijks leven voel je makkelijk aan wanneer je iemand beter met 'je' of 'u' kan aanspreken. Voor bedrijven is dat lastiger. Spreek je de doelgroep aan met u of met je? Een duivels dilemma. Wij hakken de knoop graag voor je door.

Doe mij maar een mens


Lichaamstaal speelt in real life een belangrijke rol. De warmte in je stem of de glimlach in je ogen spreekt boekdelen. Online gaat die vlag helaas niet op. Op je website komen allerlei soorten bezoekers tegelijk. Van vaste klanten tot argwanende vergelijkers of potentiële werknemers. Gebruik je dan ‘je’ of ‘u’? Simpele vraag, lastig te beantwoorden. ‘Je’ en ‘jij’ is informeel en voelt vertrouwd - alsof je op gelijke voet staat met de ander. Met het zakelijke ‘u’ druk je juist afstand en een hogere status uit.


Klein woordje, groot verschil


Veel merken zijn bang dat ze oudere klanten tegen zich in het harnas jagen met 'je' als aanspreekvorm. En die gevallen ga je ongetwijfeld tegenkomen. Zeker als je een Groot Bedrijf met een giga klantenbestand bent. Maar de aanname dat alle oudere klanten met 'u' aangesproken willen worden is natuurlijk lariekoek. Het gaat namelijk niet om leeftijd, maar om relatie.

Hoe wil je je als merk verhouden tegenover je doelgroep?  Hoe gaan jullie met elkaar om?

Als iemand ‘u’ tegen ons zegt, gaan we daar heel slecht op. Sterker nog: onze haren gaan er recht van overeind staan. Wij zijn dus vrijwel altijd voorstander van ‘je’. Zo sta je als merk een stuk dichter bij je doelgroep en maak je sneller verbinding. Zet je je brand voice in op spreektaal? Dan is 'je' de beste keuze. Dat voelt namelijk direct een stuk natuurlijker en toegankelijker. Als een prettig gesprek met iemand die je misschien nog niet zo goed kent. Bovendien houden veel van de merken waar we voor werken vanuit hun brand voice ‘spreektaal’ aan. ‘Je’ is dan uiteraard de meest logische keuze.

Ook banken en verzekeraars gaan voor ‘je’


Steeds meer grote organisaties zeggen ‘je’ - ook verzekeraars en banken. Want juist dit soort grote bedrijven zoekt manieren om dichterbij hun klanten te komen en hun koude, corporate karakter af te schudden.

Overstappen van ‘u’ naar ‘je’ wordt vaak gewaardeerd. Maar zo’n aanpassing gaat niet over één nacht ijs. Ook voor je doelgroep is het best even wennen. Daarom is het geen gek idee ‘je’ en ‘u’ te combineren. Zilveren Kruis spreekt op de website mensen aan met  ‘u‘, maar het klantcontact en contact via social media gaat met ‘je’. Zo spreekt de verzekeraar een brede doelgroep aan. Logisch dus dat je niet iedereen over één kam scheert.