Canal parade Amsterdam

Sales funnel optimaliseren? Dan is UX writing onmisbaar.

Marloes foto
Eline
3 december 2024

Het is nog steeds helemaal hip and happening. 5 jaar na de allereerste UX writing awards - hosted by yours truly - buzzt het harder in UX land dan een zwerm bijen. En de Adyens en Bookings van deze wereld hebben er standaard een vacature voor uitstaan: UX writing. Maar wat is UX writing precies en waarom is ‘t toch zo verdomde onmisbaar voor een goede sales funnel? We leggen het uit en geven je 3 tips.

Wat is UX writing?

De naam zegt het al. UX writing is schrijven voor een gebruikerservaring. Een digitale welteverstaan. Kortom: alle woorden en zinnen die handelingen op websites en apps duidelijk en makkelijk maken. Denk aan het huren van een appartement tot het invullen van een belastingformulier. Steeds hebben gebruikers een ander doel, andere verwachtingen en een andere mindset. Als bedrijf heb je daarentegen slechts één doel: zorgen dat potentiële klanten je sales funnel doorlopen en op ‘t eind een aankoop doen. Waar ze ook nog eens hartstikke blij mee zijn. 

Als UX writer neem je de gebruiker bij de hand of geef je ‘m een duwtje in de juiste richting (oftewel: het einde van jouw sales funnel). Vergelijk het met een offline winkel, waar je op het voor jou precies goede moment vriendelijk benaderd wordt door een sympathieke medewerker. Iemand die je helpt en suggesties doet als je er open voor staat. Zodat je blij verrast over zoveel service weer buiten staat met een aankoop waar je een goed gevoel over hebt.

'UX writing is schrijven voor een gebruikerservaring. Een digitale welteverstaan.'

Met goede UX writing zorg je dat je interface superduidelijk is. En daarmee je sales funnel optimaal. Dat doe je samen met designers. Dat is de basis. Maar om UX writing echt te laten shinen, laat je de brand voice er ook subtiel doorklinken. Tot in de kleine lettertjes. Functie en emotie balancerend op een speldenknop waar elke letter telt.

Waar moet je op letten?

1. Kort en bondig

Ruimte in een interface is nog schaarser dan betaalbaar vastgoed in Amsterdam. Nou ja, bijna dan. Het is dus belangrijk om je boodschap met weinig woorden over te brengen. Laat grote woorden en technische termen achterwege. Wees duidelijk. Een open deur voor copywriters, maar daardoor niet minder belangrijk.

Foto van protesterende mensen pride

Welke Nederlander houdt er niet van korting? Onze tekst voor klant Garmundo maakt de boodschap in één oogopslag duidelijk. Daarmee is-ie ook geschikt voor lezers met korte spanningsboogjes.

2. Altijd actiegericht

Houd het actief, maar word niet opdringerig. Van in-your-face-sales wordt niemand niet blij, dus zorg dat de actie natuurlijk voelt. Laat je copy een subtiel duwtje in de rug zijn. Zorg dat werkwoorden acties aangeven voor de gebruiker. En wees duidelijk en consistent met je woordgebruik. Geen synoniemen dus. Kijk maar eens naar dit voorbeeld van ons werk voor Funda.

Foto van protesterende mensen pride

Het is belangrijk dat je altijd het doel van je gebruiker voor ogen houdt: wat willen ze doen of bereiken? Voorkom doodlopende straatjes. Maak duidelijk wat de volgende stap is en wat de gebruiker daarvoor moet doen. Het geven van een hint of tip helpt ook. Kijk maar wat we deden voor Jumbo.

Foto van protesterende mensen pride

Online je boodschappen bestellen in één ding, maar een bestelproces zo soepel is als de heupen van Shakira? Een tweede. Voor Jumbo ontwierpen we een soepel proces waarbij het zo klaar als een klontje is wat er van jou als klant wordt verwacht.

Foto van protesterende mensen pride

3. Geef context

Denk mee met je gebruiker en geef context. Of zoals ze bij Google zeggen: geef oplossingen voor people problems, niet voor softwareproblemen. Kortom: wees een mens, geen machine. Als UX writer verplaats je je in je bezoeker. Want je hebt één opdracht: maak het bezoek aangenaam. Weliswaar hoef je geen Hospitality Management gestudeerd te hebben, maar een goede dosis mensenkennis en een gezonde nieuwsgierigheid naar de gebruikersbehoefte is wel gewenst.

'Geef oplossingen voor people problems, niet software problems.'

Neem deze pop-up die we schreven voor de MijnKPN app. Hij verschijnt als je de app voor het eerst gebruikt. Een soort onboarding. Zo weet je meteen hoe alles werkt. Wel zo handig. En sympathiek. 

Foto van protesterende mensen pride

En, om maar even een cliché af te stoffen, je klant heeft altijd gelijk. Geef hem nooit het gevoel dat hij iets fout doet, zelfs niet als hij iets vergeet in te vullen. Alles wat je gebruiker vertraging oplevert is irritant, daarom schreven we voor Albert Heijn foutmeldingen met een knipoog.

Foto van protesterende mensen pride

Tot slot: het lijkt alweer een tijd geleden, maar in 2021 zaten we nog met z’n allen in lockdown. Voor de Rijksoverheid schreven wij alle copy voor de corona-apps. Raakte je besmet met corona en deelde je dit via de CoronaMelder? Dan wenste de app je beterschap. Één extra zinnetje, veel impact. Uit onderzoek bleek namelijk dat gebruikers van de app dit erg konden waarderen. Rond corona draaide het vooral om snel in isolatie gaan en anderen waarschuwen, maar het is ook fijn om even stil te staan bij het feit dat je ziek bent en je misschien niet zo lekker voelt. Een stukje context dus. 

Foto van protesterende mensen pride

Kortom: UX writing is als een nieuwe Netflix serie. Een goede serie kijk je in een ruk uit, maar bij een slechte serie haak je af na de eerste aflevering. Wil je dat je klanten de hele sales funnel succesvol doorlopen? Dan is een goeie UX writer onmisbaar.

Wij van Mr. Koreander vinden de juiste woorden om interacties makkelijker, duidelijker en leuker te maken. Of jouw klant nou boodschappen bestelt, geld overmaakt of een verzekering afsluit. Lees wat we allemaal voor je kunnen doen. Of nodig Tobias uit voor een kop koffie en een goed gesprek.