Niks zo fijn als een AI Trend Report lezen dat je kennis bevestigt

Tobias
1 november 2024

Mijn LinkedIn-feed staat bommetje vol met content over AI. Geschreven door (veelal zelfverklaarde) AI experts. Een groot deel is mening. Of copy-paste nieuws van anderen. Best lastig om daaruit eenduidige informatie te halen. En toen kwam ik het ‘2024 AI Trends for Marketers Report’ van HubSpot tegen. Een lijvige pdf op basis van een onderzoek onder marketeers in de VS. Maar qua info toch ook hier in Nederland relevant – vond ik dan. Het herhaalde namelijk een aantal inzichten die ik steeds opnieuw tegenkom. De 3 belangrijkste voor mij? Zet ik voor je op een rij.

1. Ai neemt je baan niet over, het helpt je juist


Veel Amerikaanse marketeers maken zich zorgen dat AI hun werk overbodig maakt. Maar in plaats van hun banen te bedreigen, biedt AI juist kansen. Het kan helpen met saaie, herhalende taken zodat je meer tijd overhoudt voor de leuke en creatief-strategische dingen. AI is er om je werk makkelijker te maken, niet om jou te vervangen. Maar: je moet wel aan de bak. Dit is lijn met de quote die ik vaak voorbij zie komen ‘AI will not take your job, but someone using AI will.’

2. Met AI maak je snel content, maar je kan het zelden meteen gebruiken


Met AI kan je inmiddels zo’n beetje elk soort content genereren. Tekst, beeld, video, audio. Zelfs hele lappen code. En snel ook. Een plaatje in Midjourney heb je binnen 20 seconden. Gisteren maakte ik zelfs een soort Space Invader-spelletje voor in de browser. In nog geen 5 minuten!

Toch is er altijd iets van een menselijke touch nodig om je eindresultaat echt goed te maken. AI is er vooral om een vliegende start te maken in je creatieve proces. Zo zette ik deze blog in de basis met ChatGPT op papier, maar zelf daarna nog uitgebreid geredigeerd en aangevuld. En ook gevraagd om dingen te vervangen waar ik het niet mee eens was (ik had het report natuurlijk zelf gelezen).

3. Je moet eerst een beetje snappen hoe AI werkt


Veel marketeers - en dat geldt voor meer beroepsgroepen als ik zo om me heen kijk- zijn nog wat voorzichtig om AI te gebruiken. Ze gebruiken het wel, maar beperkt. Ergens begrijpelijk. Het kan ook lastig zijn om goede output te krijgen.

Mij helpt het vooral om AI ook buiten werk uit te proberen. Recepten bedenken op basis van wat er in de koelkast ligt. De koopakte van mijn nieuwe huis in normale taal laten omkatten. Instructies vragen voor hoe ik de dimmer van mijn spotjes instel.

Hoe meer je AI gebruikt, hoe diverser je het gaat inzetten. Het is niet een kwestie van leunen op een paar magische cheat sheets, maar van steeds weer een gesprek aangaan met AI. Van elk idee dat je hebt gewoon uitproberen. Tools door elkaar heen gebruiken. En daar zelf weer slimmer van worden. Zo helpt ChatGPT me om betere prompts voor Midjourney te bedenken. Bonus: daar wordt ook mijn Engels weer beter van.

Lang verhaal kort


De algehele conclusie van het report? Komt op het volgende neer: de terughoudendheid die er in 2023 richting AI was, is er ook in 2024 nog. Tegelijkertijd omarmen marketeers AI meer en meer. Vooral om opknipbare taken te automatiseren. Zo blijft er meer tijd over voor de leukere dingen in hun werk. Iets wat ik in mijn eigen werk ook meer en meer merk. In die toekomst willen we toch allemaal wel werken en leven?