In de zomer is alles Pride en steeds meer merken hangen de regenboogvlag uit. Zowel IRL (propvolle bedrijfsboten bij de Canal Pride) als online (tijdelijke regenboogavatar tijdens de zomermaanden).
Ha fijn, die support, zou je denken. En toch riekt het vooral naar zelfpromotie.
Want hoe inclusief zijn die bedrijven de rest van het jaar eigenlijk? Doet er niet toe, want regenboog in de maand juli = cashen! En laat cashen nou precies NIET zijn waar Pride om draait. De commercialisering van Pride gaat zover dat het zelfs een naam heeft gekregen: pinkwashing.
Dat dit foute boel is, snap je vast. Tenzij je marketeer of communicatiespecialist bent misschien. Een uitglijer kan gebeuren, maar om dat in de toekomst te voorkomen, is deze voor jou!
Kort gezegd: Pride is van oorsprong een protest tegen onrecht en is anno 2024 hartstikke nodig. Waarom? Omdat LHBTIQ+’ers nog steeds gediscrimineerd worden. Zelfs door onze bloedeigen politici. Vorig jaar twitterde ‘s lands bekendste boerenpolitica Caroline van der Plas bijvoorbeeld:
Als je met strings in je bilnaad en glitters op je kruis door de grachten vaart WIL je niet geaccepteerd worden.
Oké dan. Duidelijk een uitspraak van iemand die zich A: nooit in de historie van Pride heeft verdiept en B: blind is voor haar eigen privileges en vooroordelen. Lekker bezig, Lientje..
Nou, eigenlijk niet. We zien helaas dat homo- en transfoob gedachtengoed en geweld tegen LHBTIQ+’ers de laatste jaren enorm toeneemt. Zo’n boodschap van een politica draagt bij aan een wereld waarin jongeren minder goed uit de kast durven te komen. Waarin landen LHBTIQ+-rechten nog steeds niet hebben vastgelegd, of zelfs aan het terugdraaien zijn. Kortom: Pride is pas niet meer nodig als de strijd voor acceptatie en gelijke rechten erop zit. In Nederland én daarbuiten.
Hopelijk snap je nu een beetje waarom pinkwashing op z'n zachtst gezegd geen goeie look is. Hoe je dan wel ‘iets’ met Pride doet als bureau, bedrijf of creatieve geest? Beginnen bij besef. Het besef dat Pride een broodnodig protest voor mensenrechten is, geen kapitalistische trukendoos. En het besef dat wij met onze advertenties, content, campagnes en communicatiestrategieën enorm veel macht in handen hebben. Wij kunnen meer dan merken en klanten een imago boost geven met commerciële inhakers over Pride. Wij kunnen gedachtegoed beïnvloeden.
Ook binnen je bureau of bedrijf heb je macht. Durf die party pooper te zijn die vervelende vragen stelt over het beleid over LHBTIQ+ rechten, diversiteit en inclusie. Zeur om financiële bijdragen aan de community of goede doelen. En zeg nee als een idee riekt naar pinkwashing.
Da’s ongemakkelijk ja. Maar is het wel jouw verantwoordelijkheid als marketeer, strateeg of communicatiespecialist. Vindt deze communicatiespecialist tenminste.
Stap 1: verdiep je in de geschiedenis en het belang van Pride. Sta je daar voor open? Top! Kijk dan eens op de website van OneWorld of de Correspondent.
Of mail mij -marloes@mrkoreander.nl- voor een bakkie! Al dan niet op een boot met glitters.