Inclusiviteit. Iedereen en hun moeders hebben het erover. Je wilt wel - maar hoe? Te beginnen met toegankelijkheid, dus hoe makkelijk iedereen toegang heeft tot van alles en nog wat. Van tientjes tappen bij de Geldmaat tot het naadloos navigeren in Netflix: dat moet voor iedereen een makkie zijn toch? Daar denkt Europa hetzelfde over.
Vanaf 2025 geldt de European Accessibility Act. De wat? De Europese Toegankelijkheidswet. Regels om digitale producten en diensten inclusiever te maken voor mensen met een beperking. Want die toegankelijkheid is in veel gevallen nog om te huilen. Mensen die slecht kunnen zien komen op ‘s lands websites niet verder dan de hoofdnavigatie.
Taal kan ook een hobbel zijn. Onbegrijpelijke termen, doolhoven van zinnen; je hoeft echt niet laaggeletterd te zijn om het spoor bijster te raken. Daarom is het B1-taalniveau uitgevonden. Da’s Nederlands dat iedereen begrijpt. Dus het verschil tussen ‘echter’ en ‘maar’. Tussen ‘verstrekken’ en ‘geven’. Tussen ‘adequaat geëxpliqueerd’ en ‘goed uitgelegd’. En door.
Het is altijd de moeite waard om je (digitale) product zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Zeker wanneer bovengenoemde iedereen en hun moeders een product moeten gaan gebruiken.
CoronaMelder en CoronaCheck bijvoorbeeld. Wij verzorgden alle UX copy voor deze twee apps. Daarbij schreven we alle copy op B1-taalniveau, vanzelfsprekend. De uitdaging zat ‘m in een technisch verhaal in de meest simpele taal vatten.
Maar ook Albert Heijn en ING hielpen we om toegankelijk te communiceren. Naast onze eigen ervaring is ishetb1.nl hierbij onze rots in de branding. Neem vooral zelf een kijkje.
Oja. Je wilt je app, website of waar je je centjes ook mee verdient natuurlijk helemaal in orde hebben tegen 2025. Dan is het slim om er nu alvast werk van te maken. Qua UX én taalgebruik. Je weet ons te vinden.